NTL:lle myönnetty OKM:n seuratoiminnan kehittämistukea hankkeeseen ”Lupa liikkua lapsesta lähtien”

2.5.2021

Hankkeen suunnitelijoina toimivat idearikkaat ohjaajat Liinu Lähteenmäki (yllä), Anni Kujala (vasemmalla) ja Ilona Karjalainen (oikealla).

Hanke on ideoitu ja suunniteltu seuran aktiivisten nuorten ohjaajien toimesta

Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt liikunta- ja urheiluseuroille lähes 4,5 miljoonaa euroa seuratoiminnan kehittämistukea. Seuratukea myönnettiin yhteensä 408 hankkeelle.

Nurmijärven Taitoluistelijat saavat seuratukea hankkeeseen ”Lupa liikkua lapsesta lähtien”. Hanke on ideoitu ja suunniteltu seuran aktiivisten nuorten ohjaajien - Liinu Lähteenmäki, Ilona Karjalainen ja Anni Kujala - toimesta.

Oli mukava päästä ideoimaan ja toteuttamaan seuratukihakemusta yhdessä tärkeän asian puolesta” kertoo Anni Kujala. ”Työryhmässä jokainen jakoi omia mielipiteitään ja ajatuksiaan ja saimme näin tehtyä hyvin laajan ja yksityiskohtaisen hakemuksen” jatkaa Liinu Lähteenmäki. Ilona Karjalainen puolestaan kiittelee sitä, että suunnitteluvaiheessa sai tuoda esille kaikki uudet ideat ja lisää, että ”motivaatio hankkeeseen oli tosi korkealla, koska tuen saaminen mahdollistaisi paljon uutta ja (seuran) toimintaa pystyttäisiin parantamaan entisestään”.

Seuratuen hakemisen ensisijainen tavoite oli saada luistelukoulun hinta alhaiseksi, jotta mahdollisimman monella lapsella on mahdollista osallistua tähän liikuntaharrastukseen. Maksuttomat luistelukoulun kokeilukerrat lisätään kausiohjelmaan myös teematuntien yhteyteen, ja aikuinen-lapsi kokeiluluistelut tulevat säännöllisiksi. Lisäksi vähävaraisille perheille luodaan stipendijärjestelmä, jolla katetaan luistelukoulun kausimaksut kokonaisuudessaan.

Kehittämistuen avulla NTL lanseeraa syksyllä uutena harrastusmahdollisuutena ns. temppukerhon eli kaikille avoimet alle kouluikäisten lasten liikuntaleikkikouluryhmät Haikalan koululla. Ryhmiä on erikseen 2-3 vuotiaille sekä 4-5 vuotiaille. Toimintaan voi osallistua luistelukoulun yhteydessä “oheisharjoitteena” tai eriytettynä ilman sitoutumista luistelukouluun. Tuki mahdollistaa välinehankinnat luistelukoulun sekä temppukoulun tarpeisiin.

Hankerahoituksen avulla palkataan lisäksi luistelukoulu- ja harrasteluistelun vastuuvalmentaja sekä ohjataan tukea luistelukoulun ohjaajien palkka- ja koulutuskuluihin sekä jäämaksuiin.

Hankkeen työryhmä sekä NTL on erittäin ylpeä ja kiitollinen kehittämistuen myöntämisestä. ”Rahoituksen saamisesta tuli hyvä fiilis, kun tietää, että oma ja muiden tekemä työ onnistui” summaa Liinu. Ilona lisää, että ”tehtiin yhdessä hyvää työtä ja tuki tulee tarpeeseen”. Anni katsoo jo eteenpäin ja toteaa, että ”toivottavasti ensi kaudesta saadaan ehjempi sekä kokonaisempi, ja toivottavasti uusia innokkaita luistelijoita saataisiin paljon”.

NTL kiittää Liinua, Ilonaa ja Annia huikeasta panoksesta hankkeen suunnittelussa. Nuorten osallistaminen seuratoiminnan kehittämiseen poiki uusia ideoita ja tuoreita näkemyksiä. Jatkossakin nämä idearikkaat ja innokkaat ohjaajat tulevat olemaan tiiviisti mukana seuratoiminnassa, ja konkreettisesti etenkin ensi syksynä, kun hanke pyörähtää toteutusvaiheeseen muun muassa liikuntaleikkikoulun muodossa.

Lisää aiheesta uutisesta Suomen Taitoluisteluliiton sivuilta.